Dato 15.06.2015
For tilføjelser herefter, se nederst.

Erfaringer med eurodan-huse
- Længehus 140m2, bygget oktober - december 2013

Spørgsmål eller bemærkninger kan sendes pr mail til hus@kelds.dk.

Dette er ikke en fuldstændig gennemgang med et hav af billeder af processen, men "bare" vores erfaringer, ting vi ville gøre anderledes en anden gang eller er glade for, faldgruber, store som små mv. Dette både for vores eget overblik, samt for andre nybyggere måske kunne have nytte af at læse. Der er større og mindre ting, så kan man jo selv lægge vægt på det man synes.

Generelt
I det store hele føler vi, at vi har et godt hus og tør godt bygge med eurodan-huse igen hvis det kom dertil. Dog vil vi en anden gang bruge mere tid på at sætte os ind i detaljerne, byggematerialer mv.

Salgsprocessen
eurodans sælger havde vi en god oplevelse med, og han var da også grunden til vi valgte eurodan frem for Huscompagniet. Huscompagniet præsterede at være fuldstændig uforberedt til et møde med os og startede helt forfra, på trods af jeg havde snakket og mailet med ham flere gange. Men det havde han åbenbart glemt. Jeg brokkede mig til en chef i afdelingen og så fandt de en anden mand som vi havde nyt møde med. Det blev det ikke bedre af. De var flinke nok hos Huscompagniet, men virkede ikke interesseret i at sælge os et hus, som om de forventede at deres huse solgte sig selv. Huscompagniet gav os desuden ikke samme tilvalgsmuligheder som eurodan gjorde. Begge steder gik vi efter en kampagnemodel
.
Vi havde en advokat til at se kontrakten igennem, og vores byggerådgiver kiggede projektet igennem.

eurodans tegner sad i Rødekro, og alt skete via tlf. og mail. Det var ikke optimalt kan vi se bagefter. Det ville have været bedre at sidde sammen om det. Desuden kunne man godt mærke han “bare” var teknisk tegner og ikke arkitekt, eller også var det manglende erfaring. Vi føler efterfølgende, at der kunne have været bedre rådgivning på nogle punkter, om det skulle være sælger eller tegner der skulle have stået for ved jeg ikke. Det er f.eks. lidt træls, efter man er flyttet ind i huset, at få at vide i en mail fra tegneren at taget nok kun holder 20-30 år. Ikke lige det vi forventede.

Opstart, herunder bortskafning af jord
Hos eurodan skulle vi selv sørge for at bortskaffe jorden, jeg ved ikke om det er tilfældet hos alle andre byggefirmaer. Vi savnede info fra eurodan om hvad det indebærer at bortskaffe jord. Det kræver ekstra forureningsprøver i hvert fald i Københavnsområdet (én prøve dækker 30 tons), dvs. de prøver eurodan fik lavet ifm. opstart var ikke nok.

Desuden fortalte deres tilsynsførende først to hverdage før der skulle graves ud til fundament, at vi skulle sørge for at få bortskaffet jorden hurtigst muligt efter det var gravet op. Som nybygger havde vi ikke lige tænkt over hvor meget jorden fylder, for det var måske oplagt nok. Heldigvis var vi i gang med at finde en der kunne gøre det, så det var ikke et problem.

eurodan sagde, at vi skulle snakke nedlægning af telefonledning og fiber med eurodans tilsynsførende. Deres tilsynsførende oplyste så ved opstart, at det skulle tages med støbemanden, og at vi selv skulle skaffe ledninger. Det var heldigvis hurtigt klaret og gik fint.

Vi fik under salgsforløbet at vide, vi fik afleveringsdato når fundament var lavet, men ved byggeopstart med eurodans tilsynsførende fik vi at vide det først var når vægelementer var oppe (en uge senere).  Den dato holdt. Huset var færdigt på tre måneder til den lovede tid.

”I kan tage væk, og så har I et hus om fem måneder”.
Vi fik at vide til informationsmøde hos eurodan før byggestart at vi i princippet kunne tage væk, og så var huset klar når vi kom tilbage efter 5 måneder men under byggeriet fik vi dog flg.:
- Regning for byggevand.
- Regning for byggetilladelse og nedrivningstilladelse.
- Regning for LED-pærer som vi ønskede i stedet for halogenpærer.
- Besked to hverdage før opstart at vi skulle bortskaffe jord snarest.
- Mulighed for afholdelse af "flisemøde" (hvordan skal fliser lægges)
- Mulighed for at godkende prøvemur.
- Møder med deres tilsynsførende som vi meget nødigt ville have været foruden.
- Mulighed for at følge med i byggeriet.

Kontrakten
Læs altid kontrakten grundigt for hvad du får med og ikke får med...
eurodan anvender godt nok ABForbruger, men de har en række undtagelser, hvoraf jeg ikke var glad for dem alle. Husk at få en advokat til at kigge den igennem.

eurodan er ikke medlem af Byggaranti, måske der er andre der er det, det kan give lidt ekstra sikkerhed.
 
Elstik/kontakter
Der står ikke skrevet nogle steder hvor højt stikkontakter placeres, om det er ved gulv eller oppe på væggen. Udgangspunktet er åbenbart, af når en stikkontakt sidder ved en dør sammen med en afbryder til en loftlampe, så placeres de oppe på væggen, og ellers nede. Det opdagede vi først da vægelementerne var sat op, og flytning af en kontakt skulle derfor ske sammen med elektriker for vores regning. Deres tegner havde forsøgt at forklare det, men det var han ikke god til.
Vær også opmærksom på hvilken væg markering af kontakter sidder tættest på i et hjørne.

Expan-vægelementer
Der blev boret hul i gulvvarme ved opsætning af betonvægge
Da væggene blev monteret blev de støttet af jernbjælker (kaldet soldater) der blev fastgjort med skruer i gulvet. Jeg målte et hul til 7cm dybt indeni en rawplug, hvorfor hullet må formodes dybere med risiko for at gå i gulvvarmerør. Det viste sig også at være tilfældet et sted ved eurodans egen trykprøvning af gulvarmerørene. Det blev lappet. Nu håber vi så bare der ikke er boret ned i rør andre steder som er smuttet forbi trykprøvningen, eller at der er rør der lige er snittet af et bor så det er mere sårbart overfor tidens tand. I vejledningerne på Expans hjemmeside er det i øvrigt beskrevet at de har brug for at bore i gulvet, så det burde ikke være en overraskelse. Men det er åbenbart indkalkuleret i eurodans planlægning, at det er billigere at reparere huller end at tage højde for dette.

Expan-vægelementer fungerer fint i brug og man føler virkelig at det er et solidt hus, mht. væggene i hvert fald. I 2013 var det standard, men det har eurodan tilsyneladende ændret nu, så det er tilvalg. Så sparer de også udgiften til at lappe gulvvarmen. Standard er porebeton. Til gengæld har de tilføjet andre tidligere tilvalg til at være standard.
 
Placering af hus
Hvis sælgeren siger at huset kan placeres så få det præciseret skriftligt. Vi fik en ekstra regning pga. manglende skelpæle på trods af sælger havde sagt, at han havde talt med landinspektøren der havde sagt, at han havde fundet relevante tegning og at "al det der var på plads". - Altså på nær skelpæle som så alligevel manglede og som han sendte en regning for.
 
Byggesand er ikke stabilgrus
Byggesandet der er lagt om huset er åbenbart ikke optimalt som underlag for terrassebelægning mv. fik vi at vide af flere anlægsgartnere - så vi fik fjernet byggesandet og lagt stabilgrus. Det er muligt bygegsandet var ok, men vi turde ikke tage chancen.

Tag/loft
Få evt. dokumenteret hvad loftet kan holde til hvis man påtænker opbevaring, solceller mv.

Undertag, tjek op på hvad det er for undertag (beskrivelsen "Banevarer" er ikke nok), bed om leverandør og produktnavn og tjek om det er ok til tagbeklædningen vha. duko.dk. DUKO er en uvildig klassifikation af undertagsmaterialer og dampspærresystemer. Man vil jo gerne have et undertag der holder lige så længe som tagstenene hvis det er økonomisk muligt.

Vores undertag levede ikke op til klassifikationskravene på duko.dk fandt vi ud af efter indflytning, men gennem en god og positiv dialog med eurodan fik vi en tilfredsstillende løsning på det.

Murværk
Opmuringen tog en uge, og det kunne se ud som om at de godt kunne have brugt et par dage mere. Jeg ved det er håndværk, men nogle steder kunne stenene godt have siddet bedre og flugtet bedre, men det er åbenbart indenfor tolerancen, så der var tilsyneladende ikke noget at komme efter.

De har desuden ikke været gode til at tørre af efter sig. Der er mange steder med mørtelrester og mørtelslør (gråt slør over stenene mange steder). Der er også lidt salpeterudtræk, men det er ikke meget og det forsvinder jo med tiden. Mørtelslør nævnte vi ved et-årseftersyn og murstenene blev afsyret. Det er ikke helt væk, men de siger resten forsvinder indenfor nogle få år – hvis ikke har vi aftalt jeg kan tage fat i dem igen.

Under en af solbænkene har de glemt at fylde helt op med mørtel så der er huller, og ved en solbænk er der en stor revne. Det blev udbedret ifm. et-årseftersyn.

Der var en udendørs vandhane som ikke sidder helt fast, men efter mureren havde haft tre forsøg på at rette op på det opgav vi at få det bedre.

Elektriker
To el-udtag i loftet sidder ikke helt hvor de skulle. Den ene tæt på et indbygget højt skab, så man ikke kan hænge en lampe der pga. skabslågen. Vi ønsker dog ikke de skal pille ved det ellers pæne loft, og det er ikke værre end vi kan leve med det.

Vi opdagede efter noget tid, at en ledning vi har fået lagt ud fra soklen til brug for strøm i haven mangler strøm. Efter lidt undersøgelse fandt jeg ud af, at det var fordi den ikke var sat til i afbryderkontakten. En lille detalje, men et irritationsmoment idet vi har manglet den strøm udenfor. Jeg undrer mig over det kan ske for en professionel håndværker. Det blev udbedret ifm. et-årseftersyn.

Vi valgte afbryder på de fleste kontakter hvilket ikke er standard. Vi forstår ikke det er smart uden afbryder, f.eks. hvis der sidder en oplader i kontakten er det god økonomi at kunne slukke for den. Men måske er vi bare for gamle :-)

Elmåleren sidder udendørs med en halvstort gammeldags plastlåge, og så sidder der en lille måler inde i skabet. Jeg forstår ikke hvorfor den skal sidde udendørs. Eurodan siger at reglerne er sådan, men jeg har da set flere steder hvor den sidder inde i teknikskabet.

Igen vedr. elmåleren, rundt om den er fuget med cement, ikke med silikone som rundt om vinduer og døre. Det skulle åbenbart være ok sådan, selv om jeg allerede nu kan se at den ikke slutter tæt.

Ekstra regning for LED-pærer der var inkluderet
Vi spurgte under byggeriet om der kom LED-pærer i spots. Det gjorde der ikke, men halogen. Så vi tog kontakt til elektriker og betalte for ekstra for at få monteret LED-pærer i stedet. Efterfølgende kom jeg til at se i kataloget, at der står faktisk at deres huse leveres med LED-pærer.

Silikonefuger
Vi er ikke imponeret over udførelsen af de indendørs silikonefuger. De slipper mange steder, virker sjusket udført. De er blevet udbedret ifm. et-årseftersyn. Det var tre rumænere der ikke snakkede dansk, de var flinke og lavede det ok.

Vinduer
Vindueskarme. eurodan, og sikkert mange andre, laver murede vindueskarme. De er upraktiske og de er en kuldebro. Problemet er at den murede vindueskarm er tæt på de udvendige mursten, så der er kun plads til 3 cm flamingo som isolering (jeg tvivler nogle gange på der overhovedet er noget). Vindueskarmene bliver meget kolde om vinteren. Alternativt skulle de være lavet i træ ligesom de tre andre sider om vinduet, så der var plads til mere rockwool. Desuden slides malingen let af de murede karme.

Soveværelse. Vi lod os besnære af, af mange af deres husmodeller og udstillingshuse er lavet så dobbeltsengen kun kan placeres med hovedgærdet mod ydermuren med et vindue på hver side af sengen. Det kan vi ikke anbefale, for vi kan mærke der kommer kulde ned fra vinduerne om vinteren. Om det er fordi vi ”kun” har tolagsruder superlavenergiruder, eller det er fordi den murede vindueskarm er en kuldebro ved jeg pt. ikke.

Skulle vi bygge nyt igen ville vi helt sikkert vælge bedre vinduer/ruder med bedre isoleringsevne. Ruderne vi har er tolagsruder, måske trelagsruder ville have gjort en forskel. Udover problemet i soveværelset, er det tydeligt at mærke der kommer kulde fra et stort hjørnevinduesparti i stuen om vinteren.

Ventilationsanlæg
Huset er monteret med Nilan Comfort 300. Det fungerer ok, og vi tænker ikke meget over det i dagligdagen. Man kan mærke en lille smule at der er luftcirkulation, særligt om natten, også selv om den står på laveste trin. Om det er et problem eller ej er nok lidt afhængig af hvor fintfølende man er. En ulempe er, at man hver tredje måned skal skifte eller rense filtrene på loftet. Der er et godt elektronisk betjeningspanel med, man kan bl.a. lave et ugeprogram for hvornår det skal køre mere eller mindre hurtigt. Der er også fugtmåler på så det kører op i tempo når vi bader.

Luften i huset kan blive tør om vinteren omkring 30pct relativ luftfugtighed har vi målt, hvilket vi godt kunne mærke. Vi satte så anlægget et trin ned og det hjalp lidt.

Vi har mange naboer i området der er meget glade for deres brændeovne, det betyder en del røglugt der suges direkte ind til os. Der kunne lugte rigtig meget af røg i huset i starten, og jeg fik det helt dårligt af at tænke på vores små børn sov i det. Vi fik monteret en kulfilterboks og det tager heldigvis al røglugten. Nogle Nilan Comfort-anlæg har plads til der kan sættes et kulfilter ind ved siden af det almindelige filter, hvilket er noget billigere end at få monteret en ekstra boks som det var nødvendigt på vores anlæg.

Diverse
De fleste håndværkere var flinke mennesker og gjorde et godt stykke arbejde.

eurodans tilsynsførende var vi til gengæld ikke ubetinget tilfreds med, men han fik da byggeriet i mål til tiden. Man havde fornemmelse af at han kun fulgte op på ting hvis der var noget vi brokkede os over, og ikke på eget initiativ. Hans motto må have været “Går det så går det”.
- Jeg brokkede mig over nogle vinduer pr. mail og telefon og han så også problemet, men jeg hørte intet fra ham, Det var nok fordi det var efter jeg havde underskrevet at alle mangler var udbedret, men alligevel dårlig stil. Jeg skrev det selvfølgelig på ved et årseftersyn, og den flinke servicemand fiksede det uden problemer.
- Jeg sagde til den tilsynsførende under byggeriet, at jeg kunne se der var boret for dybt ved montering af expan-vægelementer jf. særskilt punkt ovenfor, men det "overhørte" han. Resultatet var da også at der var boret ned i gulvvarmen. Det fremgår i vejledninger på Expans hjemmeside hvor dybt der er brug for at bore. Men den risiko er åbenbart indkalkuleret i eurodans byggeproces.

Følg byggeriet nøje! Min kone og/eller jeg var der 1-2 gange om ugen. Vi ville gerne have været der oftere, men det havde vi desværre ikke mulighed for. På den måde fangede vi da også nogle fejl. Vi følte desuden det var rart at møde de mennesker der byggede huset. Det er også sjovt og betryggende bagefter at have en bunke billeder af byggeriet.

Aflevering/overtagelse
Aflevering af huset foregik tilfredsstillende uden de store mangler eller diskussioner. Dog lige på nær omkring en bøf elektrikeren havde lavet, forkert montering af stikkontakt på gavlen af en køkkenø, det blev lavet men jeg skulle insistere meget.

Hos eurodan har man en foraflevering 1-2 uger inden den officielle aflevering. Ved foraflevering gennemgår man huset og tager de værste mangler, så man er sikker på at man kan overtage huset på afleveringsdagen. Det fungerede faktisk meget godt, og det var betryggende for os at se om vi kunne regne med at afleveringsdatoen holdt. Ved forafleveringen var der over 30gr i huset så man næsten ikke kunne holde ud at være der. Vi er spændt på om trægulvet har taget skade på sigt. Vi tog selvfølgelig billeder af termostaterne der viste den høje temperatur.

Efter afleveringen kan man så sende eurodan en mangelliste med de ting der er mangler. Det var ikke store ting der ikke var i orden, det var maleting, stikkontakter, fuger og i den stil, Udvendigt var det en vandhane, og de udvendige silikonefuger manglede, men de sagde det var pga. vejret (det var for fugtigt). Der blev fulgt tilfredsstillende op på det meste. Den udvendige vandhane opgav vi dog at få helt tilfredsstillende efter tredje forsøg.

1-årseftersyn
Det var en ok oplevelse indtil videre. Det meste af det vi havde noteret er blevet lavet. Enkelte punker fik vi en god forklaring på hvorfor det nu engang var sådan og ikke kunne ændres.

eurodans servicemand var grundig og til at snakke med. Et enkelt punkt affærdigede han dog, men jeg fik en snak med nogle andre i eurodan om det så vi fandt en tilfredsstillende løsning på det.

En pudsighed -  eurodan skriver i deres vedligeholdelsesmappe at de “sorte streger” der hvor loft og vægge mødes (også forekommende ved nogle vinduer), at det er ikke reklamationsberettiget. Men eurodan sender alligevel en maler ud for at lave det der er ved 1-årseftersynet.

De skriver i indkaldelsen til eftersynet, at efter et år kan man ikke reklamere over mangler, men vi fik heldigvis en anden melding fra deres servicemand ifm. eftersynet. Det manglede også bare.

Beskeden er, at er der problemer med nogle ting indenfor de første 10 år, så kontakter vi eurodans serviceafdeling, så ser de på det. Afhængigt af problemets art, sagde servicemanden at de også har haft tilfælde hvor de har rettet noget nogle få år senere.

Til slut
Alt i alt en rimelig ok oplevelse. Jeg har hørt mange skræmmehistorier med nybyggeri, men det var vi slet ikke ude i. Vi kan dog ikke vide om der opstår noget om 5, 20 eller 50 år.

Skriv gerne en hilsen hvis du har været forbi, og evt. om du fandt informationen nyttig.

Tilføjelser til denne beskrivelse skrevet efter 15. juni 2015

Byggeskadeforsikring vs. enterpriseforsikring
Da eurodan bygger efter AB Forbruger (og ikke AB92) skal er de kun forpligtet til at tegne en byggeskadeforsikring ifm. byggeriet. Hvis man bygger efter AB92 skal der tegnes en Enterpriseforsikring som dækker mere. Enterpriseforsikringen dækker bl.a. retshjælp. En anden gang vil jeg bede om denne type forsikring uanset hvad bygegfirmaet er forpligtet til.